تشخیص و درمان تنبلی چشم

حدود ۳ درصد از افراد دچار مشکل تنبلی چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) هستند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی پیدا نمی کند. خوشبختانه با مراجعه به موقع به مراکز بینایی سنجی و تشخیص تنبلی چشم در تهران و شهرهای دیگر، تشخیص و درمان تنبلی چشم در دوران کودکی امکان پذیر است و می توان اختلال تنبلی چشم کودک را قبل از سنین مدرسه اصلاح کرد.

این اختلال معمولا در یک چشم و بر اثر عوامل گوناگون مانند عیوب انکساری (دوربینی ، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم) ، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم) ، و یا عدم شفافیت مسیر بینایی ناشی از آب مروارید ، کدورت قرنیه و یا افتادگی پلک رخ می‌دهد که که تشخیص بسیاری از آنها تنها از طریق معاینه دقیق در مراکز بینایی سنجی و اپتومتری در تهران و شهرهای دیگر امکان پذیر است. برای تشخیص و درمان تنبلی چشم در تهران همین امروز از مرکز اپتومتری آیت اللهی وقت بگیرید.

در مراکز تشخیص و درمان تنبلی چشم در تهران و شهرهای دیگر از روش های رایج درمان تنبلی چشم نظیر بستن چشم قوی تر و ارائه تمرینات ویژه برای چشم تنبل استفاده می شود. در این مرکز علاوه بر روش های متداول، روش کمتراپی و نرم افزارهای کامپیوتری نیز مورد استفاده قرار می گیرد که امکان درمان سریع و موثرتر این اختلال را میسر می کند.

مرکز اپتومتری آیت اللهی تلاش می شود تا با ایجاد محیطی مناسب و امکان ارتباط مطلوب با کودک، معاینات مربوطه با صبر و حوصله و دقت بالا انجام پذیرد. برای تشخیص به موقع و درمان موثر تنبلی چشم ادامه مطلب را دنبال کنید.

تشخیص و درمان تنبلی چشم در کودکان

قبل از اینکه به روش های تشخیص و درمان تنبلی چشم بپردازیم ابتدا باید علت اصلی تنبلی چشم را بررسی کنیم. در واقع عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب نماید و همین مسئله منجر می شود تا مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز مسدود شده و یا اصطلاحاً دید چشم بیمار “خاموش” گردد. اما از کجا بفهمیم چشم کودک، تنبل است؟

تشخیص تنبلی چشم در کودکان کار ساده ای نیست زیرا تا زمانی که فرزند شما، رفتارهای بینایی غیرطبیعی یا انحراف واضح و مشخصی در چشمش نداشته باشد، شما نمی توانید عملا به تنبلی چشم او پی ببرید. در چنین شرایطی معاینات دوره ای چشم در مراکز اپتومتری در تهران و شهرهای دیگر به والدین توصیه می شود. در این صورت متخصصان می توانند به وسیله دستگاه های مجهز اختلاف قدرت بینایی بین دو چشم یا ضعف هر دو چشم فرزند شما را مورد ارزیابی قرار دهند.

همانطور که گفته شد تشخیص و درمان تنبلی چشم و به طور کلی ارزیابی بینایی کودکان به‌ویژه در سنین پایین آسان نیست و به تجهیزات و روش ‌های خاصی از جمله پوشاندن یک چشم و بررسی چگونگی تمرکز و تعقیب اشیا توسط یک چشم دیگر نیاز دارد. برای این منظور باید حتما به کلینیک چشم پزشکی در تهران و یا مراکز بزرگ بینایی سنجی در تهران مراجعه نمایید.

همچنین به این نکته نیز توجه کنید که ضعف بینایی در یک چشم همیشه به معنای تنبلی چشم نیست و ممکن است مشکلات دیگری نظیر آب‌مروارید، عفونت ، تومور یا دیگر اختلالات داخل چشمی موجب کاهش بینایی شده باشند. تشخیص به موقع بهترین راه برای درمان موثر اختلالات چشمی است.

بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم

متخصصان اپتومتری در تهران و شهرهای دیگر همواره توصیه می کنند که تا قبل از سه سالگی فرزند خود برای ارزیابی بینایی او حتما به یک چشم پزشک مراجعه نمایید. همچنین بسیاری از پزشکان، معاینه های چشم پزشکی را به عنوان بخشی از معاینه های معمول کودکان می دانند و در صورت نیاز، کودک را به یک مرکز معاینه اپتومتری معرفی می کنند. خوشبختانه در روش های نوین، ارزیابی بینایی در نوزادان و کودکان کم سن نیز امکان پذیر شده است.

برای اصلاح و درمان تنبلی چشم، به کودک تمریناتی داده می شود تا از چشم ضعیفتر خود استفاده کند. این حالت با قراردادن پوشش بر روی چشم قوی تر به مدت چند هفته و یا چند ماه صورت می گیرد. همچنین به منظور جلوگیری از برگشت تنبلی چشم ممکن است استفاده از پوشش بر روی چشم سالم برای مدت ها توسط چشم پزشک تجویز گردد.

توجه داشته باشید که تشخیص و درمان زودهنگام تنبلی چشم بسیار مهم است و اگر این اختلال چشمی به موقع تشخیص داده نشود ممکن است فرد را از یک چشم بسیار کم بینا یا حتی نابینا کند. درصورت وجود سابقه خانوادگی ابتلا به استرابیسم یا لوچی، آب مروارید با بیماریهای جدی چشمی، معاینه چشم ها در دوران نوزادی نیز توصیه می شود. برای تشخیص و درمان تنبلی چشم در تهران همین امروز از مرکز اپتومتری آیت اللهی وقت بگیرید.

در مراکز معاینه اپتومتری قبل از اینکه به درمان تنبلی چشم پرداخته شود ابتدا مشکلات چشمی زمینه ای مورد درمان قرار می گیرد. این درمان ها شامل اصلاح عیوب انکساری توسط عینک و درمان آب مروارید با عمل جراحی است. علت به وجودآورنده تنبلی چشم در انتخاب روش درمان تنبلی چشم موثر است. والدین با پشتکار و حوصله لازم  و رفت و آمد نزد متخصص می توانند این مشکل را در فرزند خود برطرف نمایند.

درمان تنبلی چشم

چالش های درمان تنبلی چشم در کودکان

هنگامی که برای اصلاح و درمان تنبلی چشم فرزند خود اقدام می کنید در صورت روبرو شدن با هر یک از شرایط زیر حتما این نکات را به خاطر بسپارید:

– ممکن است کودک شما به بستن چشم سالم خود تمایل نداشته باشد  و از این کار امتناع کند اما شما باید بتوانید  کودک خود را متقاعد به انجام کاری کنید که به نفع وی است. شما باید اجرای تمام دستورهای پزشک را به خوبی و با حوصله پیگیری کنید تا در نهایت یک درمان موفقیت آمیز را تجربه نمایید.

– برای افزایش احتمال موفقیت درمان تنبلی چشم ناشی از استرابیسم یا عیوب انکساری نابرابر در دو چشم، حتما باید در ۹سال اول زندگی فرزند خود به چشم پزشک مراجعه کنید. زیرا معمولا بعد از گذشت این دوره زمانی، احتمال بهبود تنبلی چشم بسیار بعید است.

– درمان تنبلی چشم که به خاطر انسداد مسیر بینایی مانند آب مروارید باشد فقط در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که تشخیص و درمان علت زمینه ای آن در دو تا سه ماه اول زندگی صورت بگیرد.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

در صورتی که تشخیص و درمان تنبلی چشم در کودکی انجام نشود، اختلال بینایی ناشی از آن تا بزرگسالی همراه فرد خواهد بود. متخصصان به منظور درمان تنبلی چشم در بزرگسالان از عینک، لنز و گاهی وصله چشمی استفاده می‌کنند. خوشبختانه پزشکان در حال حاضر به این مسئله پی برده اند که توسعه و رشد بینایی در افراد فقط در سنین پایین صورت نمی گیرد بلکه مهارت‌هایی مثل بینایی را می‌توان در سنین بالاتر هم ارتقا داد و بهبود بخشید. اما با این وجود پزشکان همواره تاکید دارند که بهتر است این عارضه در سنین پایین درمان شود. زیرا در سنین بزرگسالی این کار کمی دشوارتر بوده و یا به زمان و صرف وقت بیشتری نیاز خواهد داشت.

پس اگر کودک شما به تنبلی چشم دچار است، لازم است که برای تشخیص و درمان این بیماری، بلافاصله به یکی از کلینیک های چشم پزشکی در تهران و یا مراکز بزرگ بینایی سنجی در تهران مراجعه نمایید. در سنین بزرگسالی نیز هرگز نباید نا امید بود زیرا با انجام اقدامات درمانی تجویز شده توسط پزشک احتمال بهبودی تنبلی چشم وجود دارد. حتی ممکن است پزشکان از عمل جراحی برای رفع عامل اصلی ایجاد کننده تنبلی چشم در بزرگسالان استفاده نمایند.

سوالات متداول
  • تنبلی چشم چیست؟

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یکی از اختلالات بینایی است که در آن یک یا هر دو چشم در دوران کودکی به درستی تکامل پیدا نکرده و در نتیجه ی آن چشم ناسالم روز به روز ضعیف‌تر شده به طوری که برای تشخیص تصاویر دیگر مورد استفاده مغز قرار نمی گیرد.

  • روش درمان تنبلی چشم چیست؟

موثرترین روش درمانی، کنترل علت اصلی ایجاد تنبلی چشم است. پزشکان بر اساس علت اصلی از راهکارهای درمانی مثل عینک، لنز، وصله ‌های چشمی، قطره ‌های مخصوص و غیره استفاده می‌کنند تا چشم ضعیف را فعال کنند.

  • چه غذاهایی برای درمان تنبلی چشم مفید هستند؟

به طور کلی مصرف خوراکی ‌هایی که حاوی بتاکاروتن هستند مثل کدو تنبل، زرده تخم مرغ، هویج و سبزیجات رنگی به ویژه نارنجی رنگ در تقویت بینایی موثر است.

  • برای درمان تنبلی چشم به کجا مراجعه کنیم؟

مراجعه به یک متخصص چشم پزشکی در مراکز معاینه اپتومتری و یا بینایی سنجی، برای تشخیص و درمان تنبلی چشم در هر سنی لازم است. در این صورت پزشک متخصص چشم شما معاینه کرده و در صورت نیاز، اقدامات درمانی لازم را شروع می کند.

وقت ملاقات
×