جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی

نزدیک بینی یا مایوپی یکی از اختلالات رایج بینایی است که امروزه به خاطر استفاده گسترده از وسایل دیجیتال همچون لپ تاپ و موبایل شیوع بیشتری پیدا کرده است. همچنین تحقیقات نشان می دهد کودکان و نوجوانان به علت نیاز به انجام کارهای نزدیک بیشتر در معرض ابتلا و پیشرفت سریع این اختلال بینایی قرار می گیرند که به مرور زمان هم می تواند منجر به افزایش مداوم نمره چشم و اختلالات چشمی جدی تری گردد. کنترل مایوپی و یا جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی روشی است که امروزه نه تنها در جهان بلکه در مراکز معتبر اپتومتری در تهران و سایر شهرهای دیگر نیز توانسته نتایج مطلوبی را به دست آورد.

مرکز اپتومتری آیت اللهی با بهره مندی از دانش روز و تجهیزات مدرن تشخیصی موفق به کنترل و جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی در افراد شده است. از جمله روشهای مورد استفاده برای این نوع اختلال بینایی می توان به استفاده از عینک های تخصصی ، لنزهای تماسی ویژه و روش های استفاده از قطره اشاره نمود. همچنین در مراکز بزرگ اپتومتری در تهران مانند مرکز اپتومتری آیت اللهی برای ثبت و پیگیری دقیق پیشرفت نزدیک بینی از دستگاه های دقیق تشخیصی از قبیل اولتراسوند A scan و توپوگرافی قرنیه و فوندوس کمرا استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی ادامه مطلب را دنبال نمایید.

چرا جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی اهمیت دارد؟

شدت نزدیک بینی اغلب به این صورت طبقه بندی می شود:

  • نزدیک بینی خفیف: -۰.۲۵ تا -۳.۰۰ D
  • نزدیک بینی متوسط: -۳.۲۵ تا -۵.۰۰ D یا -۶.۰۰ D
  • نزدیک بینی بالا: بیشتر از -۵.۰۰ D یا -۶.۰۰ D

نزدیک بینی خفیف به طور معمول خطر ابتلا به مشکلات سلامت چشم را در فرد افزایش نمی دهد. اما نزدیک بینی متوسط ​​و بالا گاهی اوقات با عوارض جانبی جدی و تهدید کننده بینایی همراه هستند. هنگامی که مشکلات چشمی مرتبط با نزدیک بینی و از دست دادن بینایی رخ می دهد، نزدیک بینی بالا را نزدیک بینی دژنراتیو یا نزدیک بینی پاتولوژیک نیز می نامند.

نزدیک بینی دژنراتیو (که به آن دژنراسیون نزدیک بینی یا نزدیک بینی پاتولوژیک یا بدخیم نیز می گویند) شکل شدید نزدیک بینی است که معمولاً در اوایل کودکی شروع می شود. این عارضه نادر است (حدود ۲ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد) و به عنوان یک عارضه ارثی در نظر گرفته می شود.

نزدیک بینی دژنراتیو را می توان با عینک یا لنز تماسی درمان کرد، اما به طور کامل قابل درمان نیست. این اختلال بینایی بدلیل ماهیت شدید و پیچیده آن، میتواند به مشکلات بینایی جدی تری نظیر پارگی شبکیه یا جداشدگی شبکیه، دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، گلوکوم و نابینایی منجر شود.

معاینه سالانه چشم برای همه توصیه می‌شود، اما از آنجا که نزدیک بینی دژنراتیو باعث تغییر دائمی در بینایی می شود نیاز به معاینات منظم چشم پزشکی دارد تا این بیماری به درستی درمان ‌شود. زیرا در این صورت هر گونه عارضه جدیدی که ایجاد می شود را می توان در اسرع وقت درمان کرد. تعداد دفعات مراجعه به اپتومتریست و یا چشم پزشک به هر بیمار بستگی دارد و تشخیص آن با درمانگر است. برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی بالا حتما به مراکز معاینه اپتومتری در تهران مراجعه نمایید.

در صورت بروز آستیگماتیسم چه باید کرد؟

بررسی مهم ترین مشکلات چشمی مرتبط با نزدیک بینی

مشکلات چشمی قابل توجهی که می تواند با نزدیک بینی همراه باشد عبارتند از:

  • آب مروارید

در یک مطالعه اخیر محققان دریافته اند که آب مروارید در چشم های بسیار نزدیک بین در مقایسه با چشم های عادی زودتر ایجاد می شود. همچنین چشم‌های با نزدیک‌بینی بالا شیوع بیشتری از بیماری‌ها و عوارضی مانند جداشدگی شبکیه داشته اند.

  • گلوکوم

نزدیک بینی، حتی نزدیک بینی خفیف و متوسط  با افزایش خطر ابتلا به گلوکوم (آب سیاه) مرتبط است. گلوکوم گاهی اوقات به عنوان یک درد بی صدا نیز شناخته می شود زیرا توانایی ربودن بینایی فرد را قبل از اینکه دچار مشکل خاصی شود دارد. این بیماری دومین عامل کاهش بینایی در آمریکا است. مطالعات انجام شده رابطه قوی بین نزدیک بینی و گلوکوم را نشان می دهد به طوری که افراد نزدیک بین دو تا سه برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به گلوکوم بوده اند.

  • جداشدگی شبکیه

محققان دریافته اند نزدیک بینی یک عامل آشکار برای جدا شدن شبکیه است. نتایج نشان می دهد چشم‌های مبتلا به نزدیک‌بینی خفیف در مقایسه با چشم‌های غیر نزدیک‌بین، چهار برابر بیشتر در معرض خطر جداشدگی شبکیه بوده اند که متاسفانه در چشم‌های مبتلا به نزدیک‌بینی متوسط ​​و بالا، این خطر ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

به این ترتیب قطعا نزدیک بینی نیاز به اصلاح بینایی دارد و این اصلاح در مراکز اپتومتری در تهران و شهرهای دیگر با تجویز عینک، لنز تماسی ، جراحی انکساری مانند لیزیک و غیره انجام می شود. برای رزرو معاینه چشم پزشکی در تهران و جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی می توانید با مرکز معاینه اپتومتری در تهران تماس بگیرید.

روش های جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی

همانطور که گفته شد نزدیک بینی چشم یک بیماری چشمی رایج است که تمرکز بر روی اشیاء دور را برای فرد دشوار می سازد. در حالی که هیچ درمان خاصی برای نزدیک بینی وجود ندارد، اما روش هایی برای جلوگیری از پیشرفت آن وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم. یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی انجام دهید، انجام معاینات سالانه چشم پزشکی است. در این صورت اپتومتریست می تواند میزان و سرعت تغییر دید چشم های کودکان و بزرگسالان را کنترل نماید. همچنین اگر بینایی چشم های فرزندتان به سرعت یا به طور منظم در حال تغییر است، حتما این مساله را با یک اپتومتریست در میان بگذارید.

لنز تماسی یا سایر اقدامات کنترل نزدیک بینی، از جمله عینک های تخصصی کنترل نزدیک بینی، برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی موثر هستند. با مراجعه به مرکز اپتومتری در تهران و شهرهای دیگر و صحبت با یک اپتومتریست در خصوص علائمی  مانند تاری دید یا سردرد می توان گام موثری برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی برداشت. در این صورت اپتومتریست با انجام آزمایش های لازم روش هایی مانند استفاده از عینک یا احتمالا عمل لیزر چشم را به شما توصیه می کند.

اپتومتریست همچنین در خصوص اینکه چه زمان هایی باید از عینک استفاده کنید شما را راهنمایی خواهد کرد. مثلا گاهی ممکن است فقط برای برخی از فعالیت ها مانند دید طولانی مدت یا رانندگی نیاز به استفاده از عینک داشته باشید. بنابراین سعی کنید دقیقا طبق دستور و نظر اپتومتریست از عینک استفاده کنید تا جلوی پیشرفت این اختلال بینایی را بگیرید.

جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی
  • جراحی لیزیک چشم

معمولا جراحی لیزیک چشم به همه ی افراد توصیه نمی شود و این عمل بسته به شرایط بیمار قابل انجام است. به طور کلی  عمل جراحی لیزر چشم معمولا برای افرادی مناسب است که شماره چشم و میزان بینایی آنها نسبتا ثابت مانده یا به آرامی در حال کاهش است. بنابراین اگر اختلال نزدیک بینی در فرد درحال پیشرفت سریع باشد، چشم پزشک این روش را توصیه نمی کند.

عمل لیزر چشم یک روش درمانی کاملا ایمن است، اما ممکن است عوارضی هم به دنبال داشته باشد که پزشک معمولا در مورد آن ها با شما صحبت خواهد کرد. برای مثال خشکی چشم و یا حساسیت به تابش مستقیم نور برخی از عوارض جانبی لیزیک چشم هستند.

  • قطره آتروپین

بهترین راه ثابت شده برای توقف پیشرفت نزدیک بینی، آتروپین است. آتروپین یک قطره گشاد کننده بسیار قوی است که به طور موقت عضله تمرکز چشم را فلج می کند و از فوکوس محیطی جلوگیری می کند. آتروپین قوی حتی می تواند پیشرفت نزدیک بینی را تا ۸۱ درصد کاهش می دهد. البته این قطره باید حتما توسط اپتومتریست و یا چشم پزشک تجویز گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر به یک اپتومتریست و یا چشم پزشک در مراکز چشم پزشکی در تهران و شهرهای دیگر مراجعه نمایید.

  • ارتوکراتولوژی

یک درمان نوین برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی  ، ارتوکراتولوژی (Ortho-K) است. در این روش از لنزهای تماسی بزرگ و سختی استفاده می‌شود که کودکان در شب از آن‌ها استفاده می‌کنند تا سطح چشم را تغییر شکل دهند تا در طول روز نیازی به عینک یا لنز تماسی نباشد. به این درمان می توانید مانند یک نگهدارنده برای چشمان خود یا حتی لیزیک موقت فکر کنید. این درمان می تواند پیشرفت نزدیک بینی را حتی تا ۵۰ درصد کاهش دهد. البته نقطه ضعف Ortho-K این است که روش درمانی بسیار گرانی است و برای همه نیز مناسب نمی باشد.

  • لنزهای تماسی دو کانونی

یکی دیگر از جدیدترین و هیجان انگیزترین پیشرفت ها در کنترل پیشرفت نزدیک بینی ، استفاده از لنزهای تماسی چندکانونی یا لنز مولتی فکال است. لنز چند کانونی همانطور که از اسم آن مشخص است دارای بیش از یک عدسی بوده و باعث می شود معضل دوربینی و نزدیک بینی به طور همزمان در یک عدسی حل شود. این لنزها بیشتر برای افراد بالای ۴۰ سال که دارای عارضه پیرچشمی هستند، تجویز می شود. البته این نوع لنز در موارد خاص برای کودکان و بزرگسالان که دارای اختلال عدم تمرکز چشم هستند و یا کسانی که هنگام مطالعه دچار فشار چشم می شوند نیز تجویز می گردد.

در نهایت توصیه می کنیم که به منظور کنترل و جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی حتما به یکی از مراکز معتبر اپتومتری در تهران مانند مرکز اپتومتری آیت اللهی مراجعه نمایید.

منبع: allaboutvision.com

وقت ملاقات
×